Tillkännagivanden

Finska Vägaffärsverket använde benchmark-system för innovationer i anbudsprocess (17 februari 2005)
Med ett öga på utvecklingen vid val av underleverantörer

Finska Vägaffärsverket letar efter ny utvecklingspotential genom innovativt samarbete. För att förbättra sin produktivitet, begärde Vägaffärsverket i februari 2005 in konkurrerande anbud för ett krossarbete. Vissa av partnerskapsdelarna i samarbetet inkluderar en lång tidsperiod (3 år) och ytterligare år som tillval, samordnade utvecklingsmål och gradering av underleverantörens innovationskompetens som en del av underlaget för att jämföra anbuden.

När utvecklingsförmåga förväntades från en samarbetspartner utvärderades även företagets innovationsförmåga. Av de fem företag som lade anbud demonstrerade tre sin förmåga genom att använda benchmark-metoden för att mäta innovationsförmågan, och ett företag använde ett benchmark-test de hade skapat själva. Ett företag lämnade inga benchmark-värden för innovationsförmåga.


Jämföra anbuden

Totalt 1 000 åtgärdspoäng delades ut när anbuden skulle utvärderas. Åtgärdsplanerna bedömdes på en skala från 0 till 10. Dessa poäng multiplicerades med en förutbestämd viktfaktor. Summan av viktfaktorerna var etthundra. Proportionerna av innovationskompetenserna från åtgärdspoängen var 50 procent, d.v.s. viktfaktorn var 50.

De innovationskompetenser hos företagen som gav benchmark-information var 60 till 68 på en skala från 0 till 100. Benchmark-testet baserades på en utvärdering av klientorganisationen avseende anbudsföretagets partnerskap, anbudsexpertis och förmåga att arbeta i nätverk.

Benchmark för innovationsförmåga konverterades till poäng med hjälp av en förutbestämd metod med en skala från 1 till 10. Poängen avgjordes av förhållandet mellan innovationspoängen. Det bäst uppmätta resultatet gav en poäng på 10. Om förhållandet mellan ett företags benchmark/det bästa anbudsresultatet var 0,5 eller lägre sattes poängen till 0. På så sätt gav ett förhållande på 0,8 poängen 8. De andra värdena interpolerades direkt med en noggrannhet på en decimal. Med den här metoden fick det bästa företag poängen 10. Med viktfaktorn 50 gav detta 500 åtgärdspoäng. Med ett benchmark på 60 är förhållandet (60/68) lika med 0,88, poängen är 8,9 och åtgärdspoängen är 8,9 x 50 = 445. Dessa innovationspoäng lades till åtgärdsplanens poäng.

Jämförelser för kontraktet beräknades när prestandapoäng hade utvärderats med ett signifikansvärde på 20 procent, enligt en förutbestämd metod. Företaget med de lägsta jämförelsesiffrorna fick kontraktet.


Erfarenheter

Anbuden var väl konstruerade och hade hög kvalitet. Åtgärdsplanerna som ingick i buden var också lätta att utvärdera och bedöma. Av de fem anbuden var tre klart överlägsna de andra vad gällde prestanda. Kvaliteten på dokumenten visade att stora insatser hade gjorts för att skapa ett bra innehåll i anbuden.

Erfarenheter från konkurrensprocessen visar att en anbudsprocess som denna kan användas, att företagen vet hur bra anbud skapas, samt att nya element kan användas för att utvärdera anbuden. Givetvis finns det även plats för förbättringar. Exempelvis måste viktsystemet undersökas noggrannare. Eftersom företag som är bra på att hantera prestanda och kunskapsprocesser även verkar kunna leverera det lägsta möjliga priset, bör signifikansen av kompetensen och innovationsförmågan understrykas i urvalsprocessen, och det bör läggas stor vikt vid dessa förmågor.

Erkki Nevala, Finska Vägaffärsverket, tel: +358 204 44 2904