Tillkännagivanden

Det är förmågan att samarbeta som skiljer agnarna från vetet (HS, 3 oktober 2004)
- Belöningen går till det företag som lyckas dra nytta av styrkan hos andra företag

Få företag kan konkurrera på ett effektivt sätt utan hjälp utifrån. De mest framgångsrika företagen är de som kan dra nytta av andra företags starka sidor. Den 3 oktober 2004 skrev Helsingin Sanomat om den kände amerikanske professorn och företagskonsulten J. Michael Geringer.

Geringer höll ett föredrag inom ramen för ett ledarskapsprogram på Helsingfors handelshögskola. Många delar hans åsikter. Vissa experter går så långt som att jämföra dagens förändrade affärsklimat med den företagsrevolution som orsakades av det löpande bandets inträde.

Utvecklingen suddar ut gränserna mellan företag och dess omgivning. Idag måste företag samarbeta allt intimare med sina klienter och underleverantörer. Även samarbetet mellan konkurrenter ökar. Allt detta skapar ett komplicerat nätverk av samarbetsförhållanden. Enligt Geringer kommer de som kan använda detta nätverk till sin fördel att vara de som lyckas i framtiden. Det betyder att man måste veta hur man ska tjäna pengar men samtidigt vara återhållsam, och kunna dela med sig av vinsten till andra. Det finns inga alternativ, i annat fall avbryts samarbetet.

Företagsledningarna lägger ner mer tid än någonsin förut på att kombinera olika synsätt och affärsplaner till fungerande lösningar. Partnerstrategier och arbetsmetoder är alltid olika, och ibland står de till och med i konflikt med varandra. Dessutom ändras de hela tiden. Samtidigt minskar de formella möjligheterna att kunna ge order till andra. På grund av detta kommer företag att ledas av diplomatiska individer med social kompetens istället för av människor som skriker ut order.


Få företag har tillräcklig kunskap för att konkurrera själva

Samarbete leder oftast till en strategisk allians när samarbetets längd kan mätas i år. I praktiken kan en allians betyda nästan vad som helst. Det kan vara ett företag som ägs gemensamt av två partner. Eller så kan det helt enkelt vara fråga om ett samarbete inom produktutveckling eller marknadsföring, baserat på ett kontrakt.

Allt detta är olika metoder för hur man kan dra nytta av varandras styrkor. Poängen är att man arbetar tillsammans för att uppnå något som företaget inte kan göra på egen hand. I Finland har Nokia varit mest systematiskt när det gäller att bygga upp ett samarbetsnätverk. Nokia har hundratals, om inte tusentals, olika typer av samarbeten. Den stora betydelsen av samarbetet underströks för några veckor sedan när Nokia höjde sin uppskattning av försäljningen av mobiltelefoner under det tredje kvartalet. En av orsakerna till höjningen var förbättrat samarbete med operatörer.

Företag formar allianser eftersom de måste. Få företag vet tillräckligt om alla potentiella marknader, teknikutveckling och finansiering för att ensamma kunna konkurrera på ett effektivt sätt. Därför behöver de kunskap och resurser från andra företag.


Källa: Helsingin Sanomat, 3 oktober 2004
Hela texten finns i avsnitt E3 Talous & Työ (Ekonomi och arbete)
Författare: Helena Ranta-aho