Tillkännagivanden

Nokia började bygga upp samarbetsnätverk i slutet av 1990-talet (HS, 3 oktober 2004)
– Bolag söker nya vägar för tillväxt genom att investera i små företag


"Det krävs idag så omfattande kunskaper att inte ens ett så stort företag som Nokia bör försöka hantera allt själva", säger Timo Poikolainen, marknadschef på Nokias avdelning för utveckling av teknikplattformar. I slutet av 1990-talet förändrades Nokias attityd till samarbete. Företaget som tidigare noga slog vakt om sin egen teknik inledde en medveten satsning på att bygga samarbetsnätverk. I dag är samarbete en central faktor i vår tillväxtstrategi.

"Det innebär också att vi kan fördela våra egna resurser på ett bättre sätt. Vi deltar i satsningar där vi bedömer att tekniken är tillräckligt viktig för oss. Å andra sidan får vi tillgång till områden som tidigare var okända för oss", förklarar Poikolainen. I vilket fall är det inte fråga om någon liten satsning. För tillfället är Nokias personal engagerade i ungefär hundra samarbetsorganisationer.

Några av våra viktigaste partners är ofta konkurrenter, dvs. andra tillverkare. Poikolainen betonar att samarbete och diskussioner med andra företag berikar honom och hans sätt att tänka. Han anser vidare att samarbetsklimatet mestadels är bra, även om alla deltagare vill styra utvecklingen av standarder så att de bäst passar deras syften.

"Du klarar förhandlingarna bättre om du känner till behoven och målen för både din organisation och andras, samt vilka frågor som de andra deltagarna är flexibla i. Du måste ha förmåga att medla och hitta bundsförvanter", menar Poikolainen.

Enligt Poikolainen innebär skillnader mellan arbetsfält, arbetsmetoder och kulturer stora utmaningar som inte alltid är så lätta att hantera. Ett exempel är telekombranschen där tillverkare av telekomutrustning är vana vid att komma överens om vilka standarder som ska användas, vilket gör att kompatibla produkter lanseras på marknaden. I databranschen gäller motsatsen: varje aktör lanserar ett eget koncept på marknaden och sedan ser man vilken lösning som vinner", förklarar Poikolainen.

Nokia söker nya vägar för tillväxt genom att investera i små teknikföretag. Företaget investerar bland annat via Nokia Venture Partners, som grundades 1998. Med en portfölj på 650 miljoner euro är det en av marknadens största investerare i teknikföretag.


Källa: Helsingin Sanomat, 3 oktober 2004
Den fullständiga texten finns i avsnitt E3 Talous & Työ (Ekonomi och arbete)
Författare: Helena Ranta-aho